Jak vytěžit z pobytu na slunci co nejvíc vitaminu D

dr. Mercola

Navzdory oficiálním tvrzením většině lidí nestačí příležitostně vystavit slunečnímu záření pokožku obličeje a rukou. Chcete-li dosáhnout optimální hladiny vitaminu D, musíte slunci vystavovat podstatně větší část odhalené pokožky a také déle než několik minut. Nejlepší doba k pobytu na slunci za účelem tvorby vitaminu D je kolem astronomického poledne (zde musíte brát v úvahu letní čas, kvůli němuž dochází k posunu oficiálního poledne a pravé poledne je tedy v jednu hodinu odpoledne).

Důvodem je to, že zatímco UVA paprsky atmosférou procházejí víceméně konstantně v průběhu celého dne, UVB paprsků je ráno a večer málo a intenzita UVB záření je nejvyšší právě v poledne. Střed dne (zhruba od 10:00 do 14:00) je tedy pro tvorbu vitaminu D nejlepší. Během této doby bude také stačit mnohem kratší pobyt na slunci než jindy během dne, což je pro kůži bezpečnější. (pro zajímavost: podle stránek internimedicina.cz 15–30minutová expozice kůže celého těla v poledne uvolní 10–20 000 IU vit. D – v závislosti na zeměpisné šířce, pozn. red.)

Co se týče délky expozice, budete potřebovat strávit na slunci takovou dobu, aby vaše kůže získala jemně narůžovělý nádech. U osob s velmi světlou kůží to může být jen několik minut.

Jakmile dosáhnete tohoto bodu, nebude už vaše tělo vyrábět žádný další vitamin D. Delší pobývání na slunci by jen vedlo k poškození vaší kůže. Většina lidí se světlou pokožkou vyrobí toto maximum vitaminu D během pouhých 10-20 minut; čím tmavší kůže, tím delší doba na slunci. Znovu: cílíme jen na lehké zrůžovění.

Pleť kolem očí je typicky mnohem tenčí než jinde na těle a celkový rozsah této oblasti není tak velký, aby nějak významně přispívala k celkové produkci vitaminu D. Důrazně doporučuji tuto citlivou oblast chránit, protože jí hrozí mnohem vyšší riziko předčasného stárnutí kůže a předčasné tvorby vrásek. Můžete použít bezpečný opalovací krém nebo nosit čepici s kšiltem, který zajistí, abyste měli oči ve stínu. Přesně tak to dělám já, když chodím ven, abych si zvýšil hladinu vitaminu D.

Ze zdravotního hlediska nemá valného smyslu vystavovat pokožku slunečnímu záření,  když je slunce níže než 50° nad obzorem, protože nebudete získávat cenné UVB paprsky, ale zato na vás bude působit nebezpečnější a potenciálně smrtící UVA záření. UVA paprsky mají větší vlnovou délku než UVB a snáze se dostávají skrz ozónovou vrstvu a jiné překážky (jako jsou mraky a smog). Sice vás opálí (především pomocí oxidace melaninu než tvorby nového), ale pokud je neprovázejí UVB paprsky, nadělá pobyt na slunci více škody než užitku a vy byste na přímém slunci ani neměli být, pokud si chcete chránit kůži.

Co má s vitaminem D společného sprchování?

Nejprve je důležité uvědomit si, že vitamin D3 je steroidní hormon rozpustný v tucích. Vytváří se, když na vaši kůži působí UVB záření ze slunce (nebo z bezpečného opalovacího lůžka). Když UVB záření dopadne na vaši pokožku, přemění vaše kůže určitý derivát cholesterolu na vitamin D3.

Nicméně vitamin D3, který vzniká na povrchu kůže, se nedostává do krevního oběhu hned. Nejprve se musí z povrchu kůže vstřebat.

Kritická otázka pak zní: jak dlouho trvá vitaminu D proniknout do kůže a dostat se do krve?

Pokud vás napadá, že tak jednu či dvě hodiny, jak jsem si to nedávno myslel i já, jste na omylu. Nové vědecké důkazy ukazují, že než se vstřebá většina vitaminu D, který vznikl vystavením vaší pokožky slunci, uplyne až 48 hodin!

Pokud se tedy vysprchujete s použitím mýdla, prostě smyjete většinu vitaminu D3, který vaše pokožka vyrobila, a snížíte si přínos pobytu na slunci. Chcete-li optimalizovat vstřebávání vitaminu D, umyjte se mýdlem až dva dny po vystavení pokožky slunci.

Jen málo lidí bude ochotných nekoupat se celé dva dny, ale ono stačí umýt si mýdlem podpaží a rozkrok, na zbytek těla dostačuje voda, která sice kožní maz spolu s vitaminem D smývá také, ale ne v tak velké míře. Zas až tak velký hygienický problém to nebude, jen se prostě vyhýbejte mydlení rozsáhlejších oblastí pokožky, které jste vystavovali slunci.

Kde se vlastně vytváří vitamin D

Dodneška nikdo nezrealizoval žádnou studii, která by nade vší pochybnost prokázala, že vitamin D vzniká v dermoepidermální junkci (rozhraní mezi pokožkou a škárou), jak se standardně tvrdí. Jediná studie, na níž je toto tvrzení postaveno, proběhla za použití lidské pokožky, z níž byl zcela odstraněn kožní maz.

Nicméně teorie, že vitamin D vzniká v kožním mazu, byla důkladně otestována na zvířatech. Z kožního mazu jiných savců dokonce pochází většina doplňků s vitaminem D3, které se užívají ústně: zdrojem vitaminu je lanolin a jiné produkty odpovídající kožnímu mazu z hovězích a ovčích kůží.

Je to nejspíš i důvod, proč havajští surfaři, kteří jsou neustále na slunci, ale i ve vodě, mají nižší hladinu vitaminu D než plavčíci, kteří do vody nechodí. Poměr koncentrace vitaminu D v krvi surfařů vs. plavčíků je asi 70:100, přičemž opalovacím prostředkům tento rozdíl připsat nelze, ty používají obě skupiny. Zbývá tedy voda.

Závěr je takový, že smývat si kožní maz z pokožky NENÍ dobré a vy byste se tomu měli vyhýbat. Voda sice něco mazu smyje, ale vaše tělo rozhodně nebylo vymyšleno tak, aby se mylo mýdlem. Je v pořádku mýt si mýdlem oblasti, kde hrozí nadměrné množení bakterií, jako podpaží a rozkrok, ale ve svém vlastním zájmu nechte kožní maz tam, kde má být: na kůži.

Samozřejmě se zařiďte se po svém, ale já DŮRAZNĚ doporučuji nemýt si většinu pokožky mýdlem.

 

Zdroj 1

Zdroj 2

1 komentář: „Jak vytěžit z pobytu na slunci co nejvíc vitaminu D

Napsat komentář