Astroturfing: jak si za peníze koupit veřejné mínění
Pozn. red.: Tento článek již jednou vyšel na webu OSUD.cz.
Vláda i korporace vědí, že už nestačí lhát v médiích, ačkoli ta jsou samozřejmě jejich první dezinformační zbraní. Proto dělají maximum, aby zmanipulovaly celou informační realitu: zakládají rádoby nezávislé internetové stránky, platí si rádoby nezávislé experty, najímají si profesionály, aby jim vedli účty na sociálních médiích, „optimalizují“ vyhledávání. Cílem může být jak propagace produktu nebo „správného“ názoru, tak diskreditace protivníka. Této komplexní taktice se říká astroturf a své jméno získala po výrobci umělých trávníků. Stejně jako firma AstroTurf vyrábí náhražku trávy, produkují moderní PR experti náhražku reality.
„Zamyslete se nad tímto fiktivním příkladem, inspirovaným skutečným životem. Řekněme, že se díváte na zprávy a tam se mluví o nové studii věnované účinkům léku na snižování cholesterolu nazvaného Cholextra. Ze studie vyplývá, že je Cholextra tak efektivní, že by ho lékaři měli ihned začít předepisovat dospělým a dokonce i dětem, které ještě problémy s cholesterolem nemají. Vypadá to příliš pěkně, než aby to byla pravda, a protože jste chytří, rozhodnete se provést si rešerši. Vyhledáte si lék na Googlu, podíváte se na Facebook a na Twitter, na Wikipedii, na pár neziskových stránek a také si přečtete původní studii, publikovanou v odborně recenzovaném lékařském časopise. Všechno, co jste zjistili, potvrzuje účinnost Cholextry. Narazíte sice na pár negativních komentářů v tom smyslu, že má lék potenciální spojitost s rakovinou, ale ty berete na lehkou váhu, protože odborníci tuto spojitost označují za mýtus a tvrdí, že ti, kdo si myslí, že taková spojitost s rakovinou existuje, jsou šarlatáni, pomatenci a blázni. Nakonec zjistíte, že se váš lékař nedávno zúčastnil lékařského semináře a na jedné z přednášek získal potvrzující informace o efektivitě Cholextry, a tak vám vzhledem k vašemu zájmu ochotně předepíše pár vzorků. Opravdu jste při zjišťování informací odvedli slušnou práci, ale co když to celé není tak, jak se zdá? Co když je realita, k níž jste se dopracovali, falešná?“ ~ Sharyl Attkisson
Naši realitu pečlivě utvářejí mocné zdroje korporátních, politických a speciálních zájmů, které cílí na skryté ovládání veřejného mínění. V televizi se často objevují do očí bijící lži o terorismu, potravinách, válce, zdraví a jiných tématech. Jsou vymyšleny tak, aby ovlivnily veřejné mínění a aby podvědomě nutily diváky přijímat současné destruktivní společenské normy.
Praxe spočívající v manipulaci a kontrolování veřejného mínění pomocí zpráv z médií se stala tak běžnou, že se kolem ní zformoval celý mediální obor. Celá role tohoto oboru zaměřeného na vymývání mozků spočívá ve snaze zjišťovat, jak nejlépe předkládat novinářům zmanipulované informace. Je to podobné jako lobbování u vlád. Když odečteme samotnou roli zmanipulovaného tisku, nikdy vlastně není jasné ani to, do jaké míry je pravdivá samotná zdrojová zpráva, k níž se žurnalista dostane. Zprávy, které nám média přináší, jsou formovány korporátními silami, které vynakládají miliony na reklamu u těch šesti konglomerátů, jimž patří 90% médií: General Electric (GE), News-Corp, Disney, Viacom, Time Warner a CBS. Tyto korporace vypouštějí svou tvorbu do světa pod mnoha různými značkami – např. Fox, ABC, CNN, Comcast, Wall Street Journal atd. – aby lidem poskytly iluzi volby.
„Jak dokázali výzkumníci z Tavistocku, je důležité, aby si oběti hromadného vymývání mozků neuvědomovaly, že je jejich okolní prostředí kontrolováno. Mělo by tudíž být k dispozici nepřeberné množství zdrojů, jejichž zprávy se mohou mírně lišit, aby bylo možné zamaskovat vliv vnější kontroly.“ ~ specialista na masový brainwashing L. Wolfe
Nová brainwashingová taktika zvaná astroturf
„Vzhledem k vzestupu alternativních médií expanduje i propagandistický stroj. Na videu níže vysvětluje investigativní reportérka CBS Sharyl Attkisson tzv. astroturfing, metodu, jejímž cílem není jen ovlivňovat novináře, ale i přímo veřejné mínění.
„Astroturf je perverzní náhražka trávníku. A astroturf je také to, když politické, korporátní a jiné zvláštní zájmy skrytě vydávají blogy, zakládají si účty na facebooku a na twitteru, posílají dopisy šéfredaktorům různých periodik nebo prostě píšou diskusní příspěvky, aby vás ošálily a přiměly si myslet, že promlouvá nějaké nezávislé hnutí.“ ~ Sharyl Attkisson
Tady je tedy souhrn astroturfingových taktik. Možná ani netušíte, jak jsou rozšířené:
- Vytváření stránek na Wikipedii, monitorovaných korporacemi.
- Vytváření účtů na sociálních sítích. O jejich provoz se starají placení profesionálové.
- Skryté financování neziskovek, které pak zajišťují o „nezávislou podporu“ a aktivitu na internetu.
- Optimalizování vyhledávačů tak, aby se určité blogy a weby třetích stran podporující konkrétní agendu při vyhledávání umisťovaly na prvních místech.
- Financování výzkumu, který je pak klamně prezentován jako nezávislý odborný názor.
- Financování expertů pracujících na nesouvisejících projektech, čímž ve skutečnosti vznikají placení konzultanti.
Tyto metody se využívají k tomu, aby veřejnost nabyla mylného dojmu, že má nějaká konkrétní agenda širokou podporu, přitom ale často nemá podporu vůbec žádnou. Astroturfové taktiky se používají i k diskreditování a kritizování jedinců, kteří nesouhlasí s jistými agendami (oblíbené je nálepkování, např. výrazy typu konspirační teoretik nebo šarlatán). „Jsou využívány při útocích na zpravodajské organizace, které publikují články a reportáže, jež se zadavatelům astroturfingu nelíbí, na whistleblowery, kteří říkají pravdu, na politiky, kteří si troufají pokládat nepopulární otázky, a na novináře, kteří mají tu drzost o tom všem informovat.“ Někdy astroturfing zahltí mediální svět a internet tak nesourodými, rozporuplnými informacemi, že raději hodíte ručník do ringu a začnete to ignorovat všechno, včetně pravdy.
Co ještě říká Sharyl Attkisson?
Například o Wikipedii: „A pak je tu Wikipedie – astroturferův splněný sen. Wikipedie je prezentována jako nezávislá encyklopedie, kam může zasahovat kdokoli, ale nic není pravdě vzdáleno víc. Anonymní editoři kontrolují a upravují jednotlivé stránky tak, aby byly v souladu se zvláštními zájmy, a na druhé straně zakazují úpravy, které by byly v konfliktu s jejich agendou. Překrucují a mažou informace, což je v naprostém rozporu s veřejným obrazem této internetové encyklopedie. Lidé si myslí, že mohou do textů zasahovat, ale pak rychle zjistí, že nemají šanci opravit ani ty nejmenší faktické nepřesnosti. Zkuste si k nějakému z těch monitorovaných textů přidat poznámku pod čarou nebo opravit v něm informaci a uvidíte – vaše poznámka rychle zmizí, někdy dokonce za pár sekund. (…) Když si vyhledáte informace o nějakém medicínském výzkumu na Wikipedii a porovnáte je s informacemi získanými z odborně recenzovaných lékařských periodik, Wikipedie v 90% neodpovídá realitě. Nikdy nesmíte úplně věřit tomu, co si přečtete na Wikipedii.“
A o typických znacích astroturfingu: „Co by vás mělo upozornit, že se jedná o astroturf? Jakmile budete vědět, co hledat, začnete to nacházet všude. V první řadě se jedná o časté používání příliš radikálních, křiklavých výrazů (šarlatán, konspirace, lži, paranoidní, pseudo- atp.). Astroturfeři také rádi prohlašují, že „boří mýty“, které ve skutečnosti žádnými mýty nejsou. Dále jsou tu podezřelé, propracované verbální útoky na organizace, veřejné osobnosti atp., které jsou svým způsobem nepohodlné. Útoky mají tendenci být spíše osobní a „mlžící“, než aby se věnovaly podstatě kontroverzní záležitosti. Astroturf si dává vždycky záležet na tom, aby pohaněl toho, kdo ukazuje na nějakou nepravost, a ne pachatele oné nepravosti.“