Google na vás vede desetkrát větší složku než Facebook – takhle se k ní dostanete

 

(ANTIMEDIA) — Vzhledem ke vší té pozornosti, věnované v posledních týdnech Facebooku a jeho prohřeškům proti ochraně soukromí uživatelů (ačkoli to, co se dělo ve společnosti Cambridge Analytica, je součást jeho standardního obchodního modelu), je snadné zapomenout, že existují další čtyři velké korporace činné oblasti informačních technologií, které shromažďují stejné – ne-li ještě větší – množství našich osobních údajů.

Programátor webových stránek Dylan Curran tvrdí, že si ze zvědavosti zjistil, kolik údajů o něm nasbíral Google, a nestačil se divit. Stáhl si datovou složku ze svého účtu na Googlu („My Account“). Tento uzel Google vytvořil spolu s nástrojem „My Activity“ (Moje aktivita). Získaná zpráva se podobá té, kterou svým uživatelů na požádání zpřístupňuje Facebook. Zda dostane každý tak rozsáhlou zprávu jako Curran, je otázkou, ale ta jeho rozhodně se svými 5,5 GB dat pořádná byla. Z množství a typu dat ve složce Curran usoudil, že Google nejen neustále sleduje vaši činnost na internetu, ale nadto monitoruje i vaši fyzickou pozici.

Curranův report od Googlu obsahoval naprosto neuvěřitelnou dokumentaci jeho internetové aktivity – za dobu více než deset let. Ještě důležitější ale je, že Google sledoval i jeho pohyb ve fyzickém světě, s chytrým telefonem či tabletem. V záznamech byla uvedena nejrůznější místa, kam se kdy dostal, včetně cizích zemí a měst, barů a restaurací, kam v těch zemích šel, doby, kterou tam strávil a dokonce i trasy, jíž šel tam i zpátky.

To samozřejmě není žádná novinka. Už nějakou dobu se ví, že Google vás tiše sleduje, kamkoliv jdete, a vytváří mapu vašich fyzických přesunů pomocí nástroje Historie polohy. Lze to deaktivovat, když jdete na svoji časovou osu a změníte nastavení.

Jeden další uživatel Googlu si stáhnul svoji složku a odhalil, že společnost archivovala jeho data, i když po internetu surfoval režimu inkognito, což je nastavení, v němž se nemá ukládat historie.

Stejně jako Facebook i Google o vás sbírá informace za účelem prodeje inzerentům, a to včetně vašeho jména, e-mailové adresy, telefonního čísla, čísla kreditní karty; informací o konkrétních způsobech, jak využíváte služby Googlu, o vašich způsobech interakce s webovými stránkami, které využívají technologii Googlu (např. AdWords), o vašem zařízení a o dotazech pro vyhledávání. Když si neotevřete účet a neprovedete v něm některé úpravy, sleduje Google víceméně všechno, co děláte na internetu, kdykoli je k tomu potřeba nějaký nástroj Googlu. Ve svých zásadách užívání Google uvádí:

„Pokud už mají jiní uživatelé váš email nebo jiné informace, které vás identifikují, můžeme jim ukázat vaše veřejně dostupné informace z profilu Google, například vaše jméno a fotografii.“

Ale většina dat o místech, kde se nacházíte/nacházeli jste se, pochází z aplikací typu Google Maps nebo Google Now, které sledují a vysílají údaje o vašem pohybu. Jestliže chcete zabránit dalšímu sdílení těchto informací, musíte jít do nastavení svého účtu a provést tam určité změny.

Toto sdílení dat údajně slouží ke zpříjemnění vaší uživatelské zkušenosti, ale lze debatovat o tom, kdo z toho má větší prospěch. V tom samém roce, kdy Google spustil „Moji aktivitu“, přišel i s novým programem, který sdílí váš e-mail s obchodně hodnotnými inzerenty. Tento systém zvaný Customer Match přesně řídí proud informací o spotřebiteli tak, aby „se inzerentova značka zobrazila přesně s  tou správnou zprávou v okamžiku, kdy bude zákazník nejvnímavější“.

Google ve svých informacích o ochraně soukromí uvádí tři hlavní kategorie údajů, které shromažďuje: co děláte, co vytváříte a kdo jste. To, co vás dělá vámi.

Ale máte možnost dostat se z toho koloběhu ven. Můžete si vypnout sledování pohybu, hlasové vyhledávání a další věci. Můžete se podívat na preference a změnit si je; můžete si upravit veřejný profil a můžete si ze svého účtu stáhnout data, která ukazují, co o vás Google ví (jděte na Moje aktivita).

Klidně se můžete pustit ještě o kus dál a vymazat o sobě všechny údaje nejen z Googlu, ale i z řady dalších internetových služeb.

  1. Jděte na Deseat.me a přihlaste se pomocí své gmailové adresy.
  2. Prohlédněte si seznam souvisejících účtů a rozhodněte se, které chcete vymazat a které si chcete nechat.

Může vymazání určitého množství údajů z útrob velké pětky informačních společností zastavit další predátorské získávání informací o uživatelích? Určitě ne. Ale aspoň tím získáme ve chvíli, kdy zástupci Facebooku musejí vypovídat před Kongresem, cennou příležitost upozornit na některé důsledky situace, kdy si technokraté pro sebe privatizují dohled nad lidmi. Když se síť kontroly utahuje, ukazuje naše reakce, jak moc jsme nebo nejsme ochočení.

Antimedia.com

Zdroj

Napsat komentář