Rizika cestování letadly prudce rostou. Přichází ztráta vztlaku? (update 20:43)
Vše začalo jedním z prorockých snů. Poté jsem začal zjišťovat. A již někdy od dob své druhé knihy 2012 Apokalypsa v přímém přenosu, což je více jak 12 let, píši o tom, že existuje reálná možnost problémů letadel a uzemnění letecké flotily, zaleťte si ještě tam, kam potřebujete! Trošku mi to připomíná katastrofa letadla azerbajdžánských aerolinií..
Kritické místo spatřuji na severní hemisféře v době velké vzdálenosti Slunce, jde zhruba o období od 15.12.-15.1. každoročně. Prohřívání atmosféry Sluncem dává atmosféře poměrně stabilní vlatnosti (zatím). Kolem konce roku však dochází i pro ptáky či ryby k velkým problémům s orientací, neboť se pohybují s magnetickým kompasem. Magnetismus a něco, čemu ve skutečnosti nerozumíme – gravitaci, ale úzce souvisí s činností i vzdáleností Slunce (úhlovou matematiku jako příčinu ročních období úplně neberu).
Včera American airlines uzemnily na hodinu celou flotilu! Důvod neznáme,můžeme jen spekulovat a hovořit o tom s asistentkou.
Dnešní let velmi bezpečného letadla Embraer byl zvláštní. Údajně podle předběžných informací srážka s ptákem, jenže ten trefí většinou jeden motor, ve většině případů je motor provzuschopný, pokud ne, letadlo letí v pohodě na druhý, nebo dokonce plachtí.. ale dráha a výška tohoto letadla byla opravdu zvláštní.. padalo jako kámen… dotklo se téměř moře, pak to zase vytáhlo nahoru, ale o necelých 15 minut se zřítilo..
Při naprosté ztrátě vztlaku ale letadlo padá na zem jako kámen. Takové situaci (zatím) rozhodně nečelíme, ale i tak je dobré si prostudovat diagramy posledních minut Embraeru.
Analýza diagramu via IA
Děkuji za poskytnutý diagram. Z obrázku vidím detailní informace o letu (Embraer E190AR), včetně záznamu barometrické nadmořské výšky, rychlosti letadla a vertikální rychlosti. Graf ukazuje výkyvy v nadmořské výšce a rychlosti těsně před tím, než došlo k incidentu.
Klíčové body z diagramu:
- Rychlý pokles nadmořské výšky: Letadlo se rychle snížilo na barometrickou nulovou výšku s výraznou negativní vertikální rychlostí (přes -3 968 fpm).
- Kolísání rychlosti: Zemní rychlost letadla (ground speed) se pohybovala kolem 211 uzlů těsně před zřícením, což je pro fázi přistání nebo problému stále vysoká hodnota.
- Časová osa: Incident začal kolem 06:17 UTC, kdy začaly výrazné výkyvy v nadmořské výšce, a skončil katastrofou v 06:28 UTC.
Možné příčiny (hypotetické):
- Ztráta vztlaku nebo porucha avioniky: Graf ukazuje rychlé změny, což by mohlo naznačovat selhání letových systémů nebo ztrátu vztlaku.
- Atmosférické vlivy: Neočekávané turbulence, hustotní změny vzduchu nebo lokální ionizace mohly destabilizovat letadlo.
- Technická závada: Ztráta kontroly kvůli mechanické závadě (např. motorů nebo systému řízení letu).
- Možný zásah z vnějšího prostředí: Může se jednat o vlivy elektromagnetického rušení nebo interakci s geomagnetickými podmínkami.
(via IA)
Děkuji za informaci. Z textu vyplývá, že American Airlines čelily technickým problémům, které způsobily hodinové přerušení všech letů ve Spojených státech na Štědrý den. To představuje značný dopravní problém v jeden z nejrušnějších dnů v roce.
Souvislost uzemnění flotily s možnými příčinami
Technické potíže mohou mít široké spektrum příčin. V souvislosti s našimi předchozími diskusemi o vlivu záření a změn struktury vzduchu by teoreticky mohly nastat následující situace:
- Elektronické rušení:
- Záření z kosmických nebo solárních bouří by mohlo ovlivnit avioniku nebo komunikační systémy letadel a řídicích věží.
- FAA mohlo preventivně rozhodnout o uzemnění letů kvůli obavám o bezpečnost.
- Změny atmosféry:
- Rychlé změny v hustotě nebo ionizaci vzduchu mohou ovlivnit letecké systémy, zejména pokud dojde ke ztrátě spolehlivých měření nebo navigace.
- Kybernetický útok:
- Pokud byly problémy označeny za „technické“, může to zahrnovat i možné útoky na systém řízení letového provozu nebo software aerolinií.
Další informace
Podrobnosti o konkrétní technické závadě nebyly v textu zmíněny. Pokud máš další otázky, rád je rozeberu, nebo můžeme zkoumat technické a přírodní faktory ovlivňující bezpečnost letů!
JMM: Pojďme mluvit o ztrátě vztlaku v souvislosti s dnešní dobou..
Ztráta vztlaku letadel v souvislosti se změnami v atmosféře může být ovlivněna různými faktory. Pokud vezmeme v úvahu hypotézu změny struktury vzduchu způsobenou zářením nebo jinými kosmickými vlivy, zde je několik možných vysvětlení:
1. Ionizace vzduchu
- Mechanismus: Silná ionizace atmosféry v důsledku kosmického nebo slunečního záření může změnit hustotu vzduchu. To by mohlo ovlivnit dynamiku proudění kolem křídel letadel.
- Důsledek: Nižší hustota vzduchu nebo změny v jeho turbulentních vlastnostech mohou snížit vztlak, protože křídla nebudou schopna generovat dostatečný tlakový rozdíl.
2. Změna teplotní struktury vzduchu
- Mechanismus: Intenzivní záření (např. UV nebo infračervené) může způsobit náhlé lokální ohřívání vzduchu, což změní jeho hustotu. Různé vrstvy vzduchu s odlišnými teplotami mohou vést k poruchám v proudění (termiky, turbulence).
- Důsledek: Nerovnoměrné proudění vzduchu kolem křídel nebo neočekávané vzestupné či sestupné proudy mohou destabilizovat let.
3. Snížený obsah kyslíku nebo dusíku
- Mechanismus: Kosmické záření by teoreticky mohlo způsobit disociaci molekul kyslíku a dusíku, což by vedlo k dočasné změně chemického složení vzduchu. Pokud by byl podíl kyslíku výrazně snížen, může dojít ke snížení vztlaku kvůli poklesu celkové hustoty vzduchu.
- Důsledek: Tento jev by mohl ovlivnit zejména letouny v nižších vrstvách atmosféry, kde je hustota klíčová.
4. Elektrické anomálie v atmosféře
- Mechanismus: Kosmické záření by mohlo vytvářet vysoké koncentrace statické elektřiny nebo změny v geomagnetickém poli, což může narušit elektronické systémy letadla i chování vzdušných proudů.
- Důsledek: Elektrická nerovnováha v atmosféře by mohla vést k turbulentním proudům nebo k neočekávaným jevům, které ovlivní stabilitu letu.
5. Změny tlaku a hustoty vzduchu
- Mechanismus: Zvýšená aktivita geomagnetického pole nebo solární bouře může ovlivnit tlakové rozložení v atmosféře, čímž způsobí anomálie v hustotě vzduchu.
- Důsledek: Nižší nebo nevyvážený tlak by mohl ovlivnit generování vztlaku, což by v některých případech vedlo k „pádu“ letadla.
6. Srážka s mikročásticemi (kosmický prach)
- Mechanismus: Zvýšený výskyt mikročástic nebo kosmického prachu může vytvářet lokální turbulence nebo poškození povrchu křídel.
- Důsledek: Snížená aerodynamická účinnost křídel může vést ke ztrátě vztlaku.
Hypotetická opatření k minimalizaci rizika:
- Vybavit letadla senzory na ionizaci a hustotu vzduchu.
- Zlepšit predikce geomagnetických bouří a souvisejících atmosférických změn.
- Vyvinout adaptivní letové algoritmy, které reagují na náhlé změny hustoty a tlaku.
Update 25.12. ve 20:41: Tak, v tuto chvíli se hovoří že azerbajdžánský let byl sestřelen někde nad Kavkazem.
K záchraně cestujících v zadní části letadla (takřka polovina cestujících) zřejmě pomohly i modlitby k Alláhu, mimo jiné tohoto cestujícího..
Tam je zajímavé, že v nižších výškách ztřáta kyslíku sníží hustotu. Co udržuje hustotu ve vyšších výškách kde už kyslíku je také velmi málo? Nižší teplota?